Tilbage til journal
Skønhed

ECOOKING: Fra personlig livskrise til hudplejeimperium

Tekst Amalie Andersen / Foto ECOOKING

I anledningen af ECOOKING’s 10-års jubilæum, har vi talt med grundlægger Tina Søgaard for at høre, hvordan det hele begyndte, og hvor hudpleje-brandet ser sig selv i fremtiden - lær historien om ECOOKING at kende her.

Siden 2015 har ECOOKING været et brand, der har markeret sig som en pioner inden for hudpleje med fokus på naturlige og aktive ingredienser. I kølvandet på en turbulent tid med personlig krise, gik Tina Søgaard i sit køkken med tanken om at udvikle produkter til sig selv. Hendes hud var træt, og med en baggrund i hudplejebranchen vidste hun, hvad hendes hud havde behov for. Produkterne udviklet i køkkenet blev sidenhen lanceret under navnet ECOOKING og vandt hurtigt både kundernes tillid og affødte et stærkt community.

Idéen bag ECOOKING var, at skabe hudplejeprodukter, der var enkle, effektive og tilgængelige, uden der blev gået på kompromis med kvaliteten. Dét, der startede som en personlig nødvendighed og rummede 7 produkter, har i dag vokset sig til et succesfuldt brand, med en produktliste på over 300. Udforsk de 7 første produkter nedenfor.





Fortæl os lidt om begyndelsen, og hvad der inspirerede dig til at skabe et brand som ECOOKING

"ECOOKING er faktisk resultatet af en livskrise. Da jeg blev skilt, tabte jeg mig en del, og det fik min hud til at falde sammen. Jeg havde arbejdet i hudplejebranchen i over 20 år, og vidste derfor præcis, hvad min hud havde brug for.

Jeg havde aldrig forestillet mig, at det skulle blive til en virksomhed, men folk omkring mig lagde hurtigt mærke til effekten, og sådan blev ECOOKING født. Fra begyndelsen var jeg fokuseret på, at produkterne skulle være simple, forståelige og tilgængelige."

“ECOOKING er faktisk resultatet af en livskrise”, Tina Søgaard.



Hvordan skiller ECOOKING sig ud i en branche, der fokuserer på bæredygtig tilgang og naturlige ingredienser?

"At træffe valg, der er så bæredygtige som muligt, har været et fokusområde for ECOOKING fra dag ét. En af de første beslutninger var at fravælge yderemballage - dels fordi den ofte smides ud, og dels fordi vigtig information dermed går tabt. Vi har også altid prioriteret det naturlige og økologiske, og accepterer kun ingredienser, der leverer de ønskede resultater. Certificeringer er også en vigtig del af ECOOKING, i de 10 år vi har udviklet hudpleje, har langt størstedelen været dermatologisk testet og bærer Vegan Trademark, og vi har et bredt udvalg af Allergy Certified-produkter.”



“Vi accepterer kun naturlige og økologiske ingredienser, der leverer de ønskede resultater”,
Tina Søgaard.



Hvordan sikrer I, at de aktive ingredienser i jeres produkter er både effektive og skånsomme for huden?

"Det er vigtigt for os at bruge aktive ingredienser, fordi vores filosofi handler om effekt. Når vi lancerer et produkt med en aktiv ingrediens, sørger vi for, at den er tilstede i en mængde, der giver den ønskede virkning. Vi har vores egne strenge kriterier, og arbejder både med en negativ- og positivliste for ingredienser. Når en aktiv ingrediens har klaret alle vores krav, bygger vi resten af formularen op, med ingredienser, der understøtter effekten, hjælper den ind i huden og samtidig sikrer, at produktet er skånsomt og afbalanceret.”

Hvordan ser du ECOOKINGs rolle i skønhedsindustrien fremadrettet?

"Jeg ser os fortsat varetage den rolle, vi gør i dag. En, der både uddanner og underviser forbrugeren. Vi er det sikre valg, men vi er også nytænkende. Forbrugerne er i dag langt mere informerede og nysgerrige på ingredienser og virkninger, og det skal vi følge op på."



“Forbrugerne er i dag langt mere informerede og nysgerrige på ingredienser og virkninger, og det skal vi følge op på”, Tina Søgaard.



Er der nogle spændende nye produkter på vej?

"Der er mange spændende produkter på vej, og nogle af dem er noget, vi ikke har set før herhjemme. I år fejrer ECOOKING 10 år, og derfor har vi lagt os i selen og samlet og kombineret de bedste ingredienser, de seneste ti år har budt på. De initiativer kan I godt glæde jer til!"

Hvilke ECOOKING-produkter er essentielle i din egen daglige hudplejerutine, og hvorfor?

"Rens og fugt er fundamentet i min rutine, men produkterne varierer afhængigt af årstiden. Lige nu bruger jeg vores nærende Rensebalm til at rense huden og fjerne makeup. Efterfølgende bruger jeg Hyaluronic Serum om morgenen for at give min hud dybdegående fugt – og om aftenen Super Serum, der opstrammer huden med Argireline. Hver dag bruger jeg Dagcreme SPF 20 om morgenen og Godnat Creme om aftenen."



UDFORSK MERE
Shopping
Find dine skønhedsfavoritter fra ECOOKING
Event
Skincare masterclass med ECOOKING
Loading... >