Om stil, sportsfællesskaber og sundhed efter de 40 med Simon Rasmussen
Tekst Cathrine Overvad
Han bor i verdens centrum, driver sit eget magasin, og så er han kreativ direktør for sportsmodemærket 7 DAYS Active. Simon Rasmussen er selvsagt en travl herre. Men midt mellem modeuge og familieferie var vi så heldige at fange den erfarne brancheprofil på hans seneste besøg i København.
7 DAYS Active blev grundlagt ud fra filosofien om 7 dages træning om ugen. En tilgang, som også brandets nye Kreative Direktør, Simon Rasmussen, altid har praktiseret. Men for den kreative sportsentusiast er mental træning blevet lige så vigtig som den fysiske. Lær Simon Rasmussen bedre at kende her, og hør hans tanker om sportsmode, fællesskaber, og hvorfor kroppen skriger på udstrækning, når man har passeret de 40.
“Jeg startede som stylistassistent hos Dansk Magazine og blev freelance stylist for en masse danske magasiner og brands. I 2011 flyttede jeg til New York og et par år efter startede mit eget magasin Office Magazine. Jeg har haft en lang karriere inden for medie og styling og arbejdet med creative direction og som modekonsulent i mange år.”
“Da 7 DAYS Active startede op i 2019, rakte de ud til mig og spurgte, om jeg havde lyst til at være en del af det som partner og konsulent, og det sagde jeg selvfølgelig ja til. For et par år siden overtog jeg rollen som Creative Director, og har været i den stilling lige siden. Det har overrasket mig, hvor mange forhindringer der kan opstå i at skabe tøj og hvor langt fremadskuende, man er nødt til at være, når det kommer til beslutninger om helt små detaljer. Det er en svær balancegang. Jeg har en god idé om, hvad jeg kan lide, og hvor vi skal hen, men det handler også om at ramme den på det rigtige tidspunkt. Hvis man er uheldig, rammer man trenden for tidligt. Et snit eller en farve kan blive præsenteret for tidligt - eller for sent! Det er faktisk ret svært.”
“Jeg træner hver dag. Jeg har altid dyrket en sund livsstil og holdt mig aktiv. Siden jeg var teenager har jeg dyrket basket og gået i fitness. Nu er jeg 43 år, og siden jeg fyldte 40, kan jeg mærke, at jeg skal strække mere ud, så det er jeg begyndt at dyrke. Hvor jeg før løb 10 km, lavede pull-ups og spillede fodbold, kan en træning i dag for mig også være 20 minutters udstrækning med yogaøvelser. Og nogle dage kan det også være en gåtur. Men det er vigtigt for mig, at jeg laver noget hver dag. Jeg prøver at starte hver dag med meditation og yoga.”
“Ja, i den grad. Det startede for mig i start 20’erne, og så kom jeg lidt fra det. Men under Corona-pandemien kom det tilbage til mig igen. Jeg ramte nok en spirituel blokade, der gjorde, at jeg opsøgte det igen. Jeg kunne mærke, at jeg havde brug for at vågne igen og ikke kun være opslugt af mit arbejde.”
"På vej herhen blev jeg stoppet af en munk på gaden. Jeg var egentlig på telefon med min kæreste fra New York, men munken her var helt ligeglad, så jeg tænkte “okay, nu snakker jeg bare med ham”. Han gav mig to bøger, og så insisterede han på, at jeg skulle donere, så det måtte jeg jo gøre.”
“Lige i det øjeblik blev jeg fanget af det, for det handler om sundhed. Én ting er at løbe, men at arbejde med sin hjerne, vejrtrækning og det indre er mindst lige så vigtigt. Jeg er ikke religiøs, men jeg tror på en højere magt. Jeg behøver ikke at kalde det noget, men jeg tror på noget større - Moder Jord, universet, mennesker - jeg tror, vi alle sammen er én energi og connected”.
“I dag ser man brands som Balenciaga sætte joggingsæt på catwalken”
“I nogle perioder er det slet ikke fedt at have joggingsæt på. Karl Lagerfeldt udtalte, at det var en dødssynd med det famøse citat:
“Don't dress to kill, dress to survive. Sweatpants are a sign of defeat. You lost control of your life so you bought some sweatpants."
Det er jo ret sjovt, for i dag ser man brands som Balenciaga sætte joggingsæt på catwalken. Behageligt tøj og sportswear er blevet en del af moden i dag, som vores vaner har ændret sig. Vi har en livsstil, hvor vi bevæger os mere og rejser, og det har moden været nødt til at tilpasse sig. Der er kommet en accept af, at tøj skal se fedt ud, sidde godt, og så skal det være behageligt.”
“Da jeg startede med at gå til modeuger rundt omkring i verden, handlede det om at komme til en bestemt fest. Jeg drak ikke, og det var vi kun få, der ikke gjorde. Folk prioriterede at feste, men jeg ville hellere stå tidligt op og løbe en tur. I dag er billedet noget andet. Folk i branchen fester stadig og vil have det sjovt, men efter kl. 24 vælger flere at gå hjem. Det er som om, der er bred enighed om, man gerne vil få sin søvn, stå op tidligt og dyrke sin sport. Det synes jeg er meget fedt.”
“Jeg løber 2-3 gange om ugen. Men jeg kan mærke, at min krop siger til mig, at jeg ikke længere skal løbe hver dag. Nogle gange er det kun et par gange om måneden, hvis det er det, jeg har tid til. Det gør, at jeg kan løbe længere. Jeg elsker det sociale aspekt i løb, og derfor har jeg lavet et fællesskab hjemme i New York, hvor vi løber til et vist sted og drikker en kop kaffe og spiser en croissant. Det er ret motiverende at have en “gulerod” at løbe hen til.”
“Jeg tror, at konceptet kommer fra atletklubber - amatører og professionelle - at man samles og løber sammen. Nike var nogle af de første til at kommercialisere de her løbeklubber og communities for måske 15 år siden. I New York føler jeg, at det handler om at løbe stærkt, hvorimod i Danmark er det mit indtryk, at det handler mere om at mødes, drikke en kop kaffe og løbe en tur sammen. Det kan jeg meget godt lide, for jeg løber ikke så stærkt længere.”
I september teamer Magasin op med 7 DAYS Active og tilbyder eksklusiv morgenløb på Magasin Kgs. Nytorv, hvor alle kan deltage. Start din dag på den bedst mulige måde hver onsdag hele måneden sammen med et stærkt løbefællesskab, hvor en smuk løbetur gennem København afsluttes med en kop kaffe og croissant.
Læs mere om eventen her og tilmeld dig her for at sikre din plads på holdet.